Niets is geheim voor elkaar tenzij expliciet aangegeven. Het is anders gewoon bijna ondoenbaar om bij te houden wat spelers wel of niet van elkaar weten. Daarnaast roleplayen we natuurlijk ook niet de standaard gesprekken die tijden lange reizen plaats vinden, net als we niet roleplayen dat we naar de wc gaan. Dus, wil je iets geheim houden, geef dat dan expliciet aan, anders is het algemeen bekend.
Meta gamen is ok, tot op zeker hoogte natuurlijk. Je karakter leeft in deze wereld. Je groeit op met verhalen over de monsters die er in leven. Draken zijn legendarische beesten, dat betekent dat ze in legenden voorkomen. Dat je de kleuren, alignment en element kent is helemaal niet gek in deze wereld.
“I know a guy” house rule
Als link boven, “I know a guy” , beetje experimenteel, maar ik denk dat het een leuke extra is. Voel je vrij hier van gebruik te maken. De regels zoals beschreven in de link, hier voor jullie convience:
“I Know a Guy:” it’s meant to create that moment in ESB when Han decides he can go to Lando for help, but isn’t 100% sure how Lando will actually receive him.
In any situation (where it makes sense), a PC can declare “I know a guy,” and then quickly sketch that NPC & the relationship. Fewer details are usually better – that leaves room for the DM & PCs to play.
Upon declaration, the NPC exists. Then, when the PCs try to interact w the NPC, the player who created that NPC makes a Charisma roll to see how the NPC reacts. Depending upon the situation, the DM may decide advantage/disadvantage applies.
I’ve found this simple and very loose mechanic invites players to create critical NPCs AND continue developing (revealing) backstory as they play. Now it belongs to the world (if you wanna try it).
Regels is natuurlijk subject-to-change afhankelijk van hoe het gaat =)